I går ved Folketingets åbning sagde statsminister Mette Fredriksen i sin åbningstale, at der er for mange faglige krav i den danske folkeskole, og at der skal luges kraftigt ud i dem, og der skal gives mere tillid til lærerne. Denne besked får blandede modtagelser hos skoleledere på tre af Vejle kommunes folkeskoler.
Skrevet af Agnete Gundersen Hjøllund. Foto: AI generet, Ideogram.
Skolelederen på Egtved Skole, Villy Raahauge, er glad for, at statsminister Mette Fredriksen vil luge ud i kravene til folkeskolen:
”Det er positivt, da der vil komme mere fokus på kerneydelsen fremfor at skulle efterleve en masse detaljerede mål”
Ved at fjerne nogen af de ca. 4.000 bindende og vejledende mål til folkeskolen vil lærerne også skulle lave mindre skriftlig dokumentation. Det betyder ifølge Villy Raahauge at mere af lærernes tid vil bruges på eleverne, og lærerne vil få større indflydelse på, hvordan undervisningstiden skal bruges.
Skolelederen på Firehøjeskolen Mette Mostrup Nymand har også bidt mærke i åbningstalen, da hun ser det som en fordel at få genovervejet målene:
”Mange af de mål og krav, som folkeskolen har, tjener et godt formål, men det vil alligevel have en god effekt at rydde ud i nogen af dem.”
Et af de bindende mål til folkeskolen som statsministeren læste op i åbningstalen, er: ”Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv”. Statsministeren mener at dette krav bør luges ud, fordi teori og abstrakte begreber ikke hører hjemme i idrætstimerne.
Skolelederen på Petersmindeskolen Anders Hyltoft ser flere fordele for lærerne ved statsministerens udtalelser i åbningstalen:
”Jeg tror, at flere lærere vil hvile mere i deres egen dømmekraft, og at de vil føle en større frisættelse. På sigt måske også føle en større tillid til dem fra politisk hånd”
Ifølge Anders Hyldtoft bliver den daglige undervisning ikke så meget anderledes selvom man fjerner ni ud af ti krav til folkeskolen, ´men han ser en fordel nogle elever:
” Der kan være en god effekt for nogle elever, som vil føle at de får løftet et pres fra skuldrene.”
Selvom de tre folkeskoler gør sig nogle forskellige tanker og forhåbninger til fremtidens folkeskole, så er der dog enighed fra alle parter om, at det er en frisættelse som vil gavne både lærere og elever. De følger alle med i spænding.