Borgere i Vejle føler sig snydt: “Jeg overvejer nogle gange, om det bare er en pengemaskine”

APCOA FLOW, tidligere EUROPARK, brander sig på, at det er “billigt, ærligt og fair.” Det er dog ikke den oplevelse, borgerne i Vejle har. 

Pladsen har cirka 70 parkeringspladser

En tidlig efterårsaften rammer Terese Fosen Kyed Vejle Station efter en lang arbejdsdag. Det havde regnet, så hun passerer flere små vandpytter, mens hun går langs parkeringspladsen på Reinholdts Plads mod sin lille midnatsblå Ford Fiesta. På trods af det grå og mørke efterårsvejr spotter hun med det samme den gule seddel i forruden. 

“Jeg følte, at jeg havde gjort alting rigtigt, og derfor følte jeg mig virkelig uretfærdigt behandlet. Sådan i chok og sidenhen ret skamfuld, fordi jeg havde fået en bøde. Til sidst bare pissesur,” siger hun.

Om morgenen havde Terese Fosen Kyed købt en billet til 500 kroner, da hun skulle være til møde i Klampenborg hele dagen. Hun var ankommet til parkeringspladsen over en time før billetten udløb, så hun kunne slet ikke forstå, hvad parkeringsbøden lavede i hendes rude.

“Jeg synes i det hele taget bare, at det er så dårligt skiltet, at det ikke er i orden at give folk bøder for at holde de forkerte steder,” siger hun.

De to små firecifrede tal markerer, hvilken zone man holder i

Hanne Hald havde for halvanden uge siden en lignende oplevelse. Klokken var 11:30 og hun havde været til bedsteforældredag i institutionen over for parkeringspladsen. Hun kom alene ud fra institutionen og gik over til sin bil, hvor hun blev mødt af parkeringsbøden. Hun spottede, at der to biler væk stod et andet bedsteforældrepar,  som også havde fået en bøde. Selvom Hanne Hald ikke kendte parret, gik hun over til dem for at høre, om de havde scannet den samme QR-kode, som hun selv havde. Det havde de, og de var også taget til bedsteforældredag i troen om, at de havde gjort det rigtige.

“Så kørte jeg jo hjem og var rasende. Man ser jo bare den der skide gule flak i sit vindue, og så tænker man, hvorfor?” siger hun.

Selvom det er to forskellige zoner, er skiltene placeret lige overfor hinanden

Hanne Hald forsøger efterfølgende sammen med sin mand at klage over episoden. Hun får fat i en meget god og sød mand inde ved APCOA FLOW, som siger, at Hanne Hald selvfølgelig skal klage og hjælper hende med at gøre det. Efter lidt tid får hun svar på klagen. Svaret på klagen forklarer hende, at der er to parkeringsområder og hun har scannet QR-koden ved den forkerte.

“Så tænker jeg: nå, men så er jeg jo også bare en skovl, men hvorfor fanden er der to områder ved sådan en lille parkeringsplads. Det er altså forvirrende.” 

Vi har forelagt kritikken for APCOA FLOW, men de havde ingen kommentarer til det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *